De productieve opdracht:
De kinderen moeten een poster (A4 formaat) of een foto
meenemen met daarop een gezicht of een persoon. De kinderen moeten het plaatje
door het midden knippen. Hij plakt de linker- of de rechterhelft van het
gezicht of lichaam op een leeg A4 tekenpapier. Het kind moet nu de andere helft
er zo goed mogelijk bij tekenen. Hierbij moeten de kinderen erop letten dat de
symmetrie zo goed mogelijk blijft, dus ze moeten zo natuurgetrouw mogelijk de
afbeelding afmaken.
Waarom deze opdracht in mijn stage klas?
Deze opdracht is goed voor mijn klas, omdat ze veel moeite
hebben met het tekeningen van mensenfiguren. Bij deze opdracht hebben ze
houvast, omdat de ene helft al op het papier staat. Wel moeten ze rekening
blijven houden met de verhoudingen, anders klopt de afbeelding straks helemaal
niet meer. Ze moeten dus goed kijken hoe groot en waar alles getekend moet
worden. Dit is goed voor de leerlingen, omdat ze dan een duidelijker inzicht
krijgen in de verhoudingen van een gezicht of lichaam. Ik probeer met deze
opdracht te bereiken dat alle kinderen op het niveau van realistisch stadium
kunnen tekenen.
De problemen met deze opdracht.
Het technische probleem is dat ze de
afbeelding zo goed mogelijk moeten aftekenen. Als ze zich niet houden aan de
verhoudingen van het gezicht of lichaam, dan klopt de hele afbeelding niet
meer. Dit wordt met deze opdracht heel erg duidelijk of ze dat goed kunnen zien
en na kunnen tekenen.
Het motorische probleem is dat de kinderen goed de overgang moeten maken tussen de foto en de tekening. Het getekende moet goed aansluiten bij de foto of poster. Ze mogen dit met verschillende materialen doen, wat het beste past bij de afbeelding die ze af moeten tekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten