Er is veel verschil in mijn stageklas (groep 8) wat betreft tekenen. Eigenlijk zitten alle meiden in de klas al wel in het realistische stadium. Ze tekenen mensen figuren al wel ongeveer
in de juiste verhoudingen en maken veel gebruik van kleur, ook de juiste
kleuren. De jongens echter in de klas zitten bijna allemaal nog in het schematische stadium. Ze maken veel gebruik van stereotypen en pictogrammen. Ook hebben ze de juiste verhoudingen nog niet helemaal in de gaten. De jongens zijn ook veel minder enthousiast om te tekenen dan de meiden. Ook is er nog een groot verschil hoe kinderen in de ruimte
tekenen.
Op de volgende tekening wordt er al wel in de ruimte
getekend. Het meisje heeft geprobeerd diepte in de tekening te maken, door
meerdere grondlijnen te gebruiken. Dit hoort bij fase 6. Je ziet dat bij de weg
die is getekend (ook een grondlijn) er sprake is van omklapping. Het huis op de
laatste grondlijn is geprobeerd in diepte te tekenen. Ook is er een goed
verschil in grootte, de kinderen op de voorgrond zijn groter getekend dan het
huis op de achtergrond. Hiermee wordt er ook diepte in de tekening aangebracht.
Op de volgende tekening wordt er nog geen ruimte in de tekening gecreƫerd. Alles op de tekening is nog 2D, er wordt bij geen enkel voorwerp op de tekening dieptelijnen gebruikt. Ook kloppen de verhoudingen in de tekeningen nog niet helemaal. Het jongetje op de tekening zou dan langer dan 2 meter moeten zijn. Ook maakt de tekenaar nog veel gebruik van pictogrammen. De boom, het huis en de wolken zijn eigenlijk vaste pictogrammen.
De jongen zit nog in fase 3 (onderrand=grondlijn). Hij zet alle voorwerpen in de tekening nog op de grondlijn.
Op de volgende tekening wordt er wel nagedacht over diepte, maar nog niet goed uitgevoerd. Er is veel omklapping in de tekening te zien, bijvoorbeeld bij de rails van de achtbaan. Ook bij de vijver met eenden zie je duidelijk omklapping. Hier is de diepte niet goed uitgewerkt. Er wordt in deze tekening ook nog veel met pictogrammen gewerkt, zie de zon en de wolken. Verder is er in de tekening wel rekening mee gehouden dat de poppetjes veel kleiner getekend moeten worden. Dit kind zit in fase 6/7, want er is sprake van omklapping.
Op de laatste tekening wordt er gebruik gemaakt van veel diepte lijnen. Dit kind heeft geprobeerd het zo echt mogelijk te tekenen. Zij heeft veel gebruik gemaakt van liniaal om alles zo recht mogelijk te krijgen. Ook heeft zij heel goed rekening gehouden met de dieptelijnen in een kamer.Zij zit al in fase 8, want ze heeft heel duidelijk door hoe het lijnperspectief werkt, zoals te zien is in dit schilderij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten