Als eerste kregen we de opdracht om een mensenfiguur te
tekenen. We kregen hier geen uitleg over, maar moesten dus gelijk beginnen met
tekenen. Ik heb vroeger toen ik zelf jong was heel veel getekend en had veel
tekenboeken. Hierdoor wist ik nog wel ongeveer hoe het menselijk lichaam is
opgedeeld. Toch vond ik het nog erg lastig om een goed mensenlichaam te tekenen
die een beetje de juiste verhoudingen heeft.
Zie hier het resultaat van de eerste opdracht.
Vervolgens kregen we uitleg over de verhoudingen van het
menselijk lichaam en moesten we meetekenen. Dit vond ik erg leuk, omdat ik dit
ook heel goed zou kunnen gebruiken in mijn stage, omdat ze daar heel veel
moeite hebben met het tekenen van personen. Ook voor mijzelf vond ik het interessant
om de juiste verhoudingen te weten om een menselijk lichaam te kunnen
tekenen. Waar ik nog wel veel moeite mee
heb, is het tekenen van het gezicht.
Daarna kregen wij de opdracht om een figuur te tekenen die
in verhoudingen dus niet klopte. Dit was een leuke opdracht om te doen, omdat
je nu geen rekening hoefde te houden met verhoudingen en je hoefde geen
natuurgetrouw menselijk figuur te tekenen. Ook omdat je met rare verhoudingen
aan het werk bent, komt er een raar figuur uit.
Dit zou ik een hele leuke opdracht vinden voor in mijn
stageklas, omdat het bij deze opdracht niet uitmaakt of je heel goed kan
tekenen of niet. Mijn leerlingen in de stageklas zijn zich heel bewust dat iets
niet klopt of niet mooi genoeg is. Bij deze les krijgen ze veel houvast in hoe
ze wel een goed menselijk lichaam moeten tekenen, wat iedereen kan als je je
aan de verhoudingen houdt. Ook de opdracht om juist niet in verhoudingen een
mens te tekenen, vind ik een erg leuk idee. Er zullen waarschijnlijk heel veel
rare creaties uitkomen, waarbij het niet uitmaakt of het precies klopt of niet.
Dus al met al vind ik het een hele leuke, leerzame les die
ik misschien wel in mijn stageklas ga gebruiken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten